درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:50:3 FA | AR | PS | EN
سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            






تاریخ نشر: 1398/09/28 - 00:49:1
تعداد بازدید: 628
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اخراج از اینجرلیک؛ مهر پایان ترکیه بر اتحاد با غرب
به نظر می رسد که دور جدید تنش در شطرنج روابط دو طرف به صورت بی سابقه ای شدت یابد تا جایی که حتی با توجه به شخصیت عملگرایی که اردوغان از خود نشان داده احتمال تخریب تمامی پل های اتحاد میان ترکیه و ناتو وجود دارد

 

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه تهدید کرد در صورتی که قانونگذاران آمریكا تحریم ها علیه ترکیه برای خریداری سیستم دفاع هوایی ساخت روسیه S-400 را تصویب کنند آنکارا نیز در پاسخ پایگاه هوایی اینجرلیک که یک قطب مهم برای نیروهای آمریکایی و ناتو مستقر در خاورمیانه می باشد را خواهد بست.

اردوغان همچنین تهدید کرد که ایستگاه Kurecik ، که تاسیسات راداری ناتو در جنوب شرقی ترکیه که به منضور برای هشدار اولیه در برابر حملات موشکی بالستیک علیه اروپا می باشد را نیز تعطیل خواهد کرد. وی گفت: "اگر آنها با اجرای این تحریم ها ما را تهدید کنند ، مطمئناً ما تلافی می کنیم."

 اینجرلیک یک مرکز مهم نظامی آمریکا در منطقه محسوب می شود. به عنوان نمونه ایالات متحده برای ماموریت های هواپیمای بدون سرنشین خود در آفریقا از آن استفاده می کند. این پایگاه عظیم در آدانا قرار داد فقط 250 کیلومتر از مرز سوریه فاصله داشته و نزدیک به 5000 هواپیمای آمریکایی با بیش از 50 پناهگاه هواپیما که جت های آمریکایی را پنهان می کنند مستقر هستند.

همچنین دلیل دیگر اهمیت اینجرلیک استقرار بمب های هسته ای آمریکا در این پایگاه است. وجود بمبهای هسته ای آمریکا در ترکیه هرگز به طور رسمی توسط پنتاگون تصدیق نشده است ، اما به طور گسترده ای این دیدگاه پذیرفته شده که 50 بمب هسته ای B-61 در پایگاه هوایی اینجرلیک نگهداری می شود. از سال 2000 ، ایالات متحده 40 بمب هسته ای را از ترکیه خارج کرده است و اکنون 50 بمب در این پایگاه باقی مانده است. B-61 بمبی با کارایی نسبتاً کم است که یک سلاح تاکتیکی محسوب می شود.

تحریم ها علیه ترکیه روز چهارشنبه تحت عنوان "ارتقاء امنیت ملی آمریکا و جلوگیری از تجدید حیات قانون داعش در سال 2019"  توسط کمیته سنا ایالات متحده تصویب شد اما هنوز توسط کل سنا تصویب نشده و هنوز مشخص نیست که در صورت قرار پرفتن بر روی میز ترامپ برای تایید نهایی وی این طرح را امضا کند.

ترکیه پس از قرارداد S-400 با مسکو، سعی کرد تا با خریداری سیستم پاتریوت آمریکا که قبلا از فروش آن به آنکارا جلوگیری شده بود، از واشنگتن دلجویی کرده و مانع از اقدامات تنبیهی شود. با این حال ترکیه از برنامه جنگنده های F-35 اخراج شد. اما نه اخراج از پروژه اف 35 و نه حتی مذاکرات با مقامات آمریکایی و مخالفت‌های گسترده ناتو نتوانست اردوغان را از اجرای قرارداد خرید اس 400 با روسها منصرف کند.

حال به نظر می رسد که دور جدید تنش در شطرنج روابط دو طرف به صورت بی سابقه ای شدت یابد تا جایی که حتی با توجه به شخصیت عملگرایی که اردوغان از خود نشان داده احتمال تخریب تمامی پل های اتحاد میان ترکیه و ناتو وجود دارد.

فراز و نشیب در روابط ترکیه و واشنگتن چیز جدیدی نیست و ما مدت هاست که شاهد این امر هستیم که در روابط دوجانبه بالا و پایین صورت گرفته است که نمونه آن را می توان در کودتای ناموفق ژوئیه 2016 و عدم استرداد فتح الله گولن دشمن سرسخت اردوغان به ترکیه مشاهده کرد. با این حال تحولات جدید شکل جدیدی از تنش‌ها را پیش آورده است که دورنمای مثبتی برای حل و فصل آن قابل رویت نیست.

روز پنجشنبه کنگره آمریکا قطعنامه ای را به رسمیت شناخت كه نسل كشی ارامنه توسط ترکیه را به رسمیت می‌شناسد. پاك سازی قومی كه گفته می شود در اوایل قرن بیستم توسط عثمانی ترکیه انجام شده است كه تقریباً 1.5 میلیون نفر را كشته استموضع رسمی آنکارا این است که این نسل کشی هرگز رخ نداد و هرگونه کشتاری به عنوان بخشی از جنگ جهانی اول اتفاق افتاد.ا ین اقدام که خشم ترک ها را در پی داشته به هیچ عنوان نمی تواند نمایی از وجود اتحاد میان ترکیه و آمریکا را نشان دهد. اردوغان نیز در مقابل این قطعنامه وعده داده است که می تواند نسل کشی مردم بومی (سرخپوستان) در ایالات متحده را به رسمیت بشناسد.

شاید این خوشبینی وجود دارد که این اقدامات بدون دخالت و حتی ترامپ ، که رفتاری قانع کننده تر نسبت به آنکارا اتخاذ کرده بود ، به تصویب رسیده است. وی اوایل ماه جاری در اجلاس ناتو گفت: "من ترکیه را دوست دارم." "و من خیلی خوب با رئیس جمهور همراه هستم. او عضو بسیار خوبی از ناتو است و خواهد بود. "

با این حال آنچه چالش ترامپ برای حل این مناقشه را سختتر کرده این است که ترکیه در موضع انفعالی باقی نمانده و اردوغان اکنون در برابر کارشکنی‌های ناتو حفظ اینجرلیک را به ایجاد توافق جدیدی بر سر منطقه امن در شمال سوریه منوط و مشروط کرده است. اردوغان اخیراً از شکست توافق ایجاد منطقه امن با آمریکا و حتی روسیه خبر داده و خواستار اجرای درست خواسته های ترکیه شده است. این در حالی است که کردهای سوریه از تعهد آمریکا به حفاظت از خود در برابر دور جدید حملات ترکیه پس از عملیات «چشمه صلح» خبر می دهند. عملیاتی که تا این نقطه نیز به گرایش بخشی از کردها به سوی همکاری با دولت سوریه منتهی شده و آمریکا به هیچ خواستار چرخش کامل کردها به آغوش دولت مرکزی و روسیه نیست.

شاید بر اساس همین آینده مبهم و گره‌های ناگشودنی است که در ماه اکتبر ، نیویورک تایمز گزارش داد که پنتاگون به صورت مخفیانه در حال بررسی ذخیره بمبهای هسته ای در ترکیه بوده است ، اما هنوز مشخص نیست که آیا این بمبها هنوز به مکان دیگری منتقل شده اند یا خیر. و از طرف دیگر لایحه در کنگره به تصویب رسیده که به پنتاگون اجازه می دهد تا به سرعت مکان دیگری را برای " کارمندان و دارایی های " آمریکایی حاضر در اینجرلیک پیدا کند.

از طرف دیگر ترامپ نیز نشان داده است که تنها در شرایطی برای حفظ پایگاه های آمریکایی در خارج از این کشور تمایل دارد که بودجه آنها را کشورهای میزبان پرداخت کنند. ترامپ بودجه ارتش را از ده ها پروژه در سراسر جهان به منظور تأمین بودجه دیوار مرزی مکزیک خود مسدود کرد ، که یکی از این پروژه ها 14.5 میلیون دلار بود که قرار بود بطور اختصاصی به اینجرلیک اختصاص یابد .

با تمام این شرایط حتی اگر سربازان آمریکایی در اینجرلیک باقی بمانند ، به نظر می رسد دو کشور در مورد مسائل کلیدی سیاست خارجی در حال جدا شدن از هم هستند. به عنوان مثال ، آنکارا یک رابطه ویژه با ایران دارد و جمهوری اسلامی را به عنوان یک شریک اقتصادی نگاه می کند - موضعی که در مقابل تحریم های یک جانبه واشنگتن قرار می‌گیرد. د مجموع می توان گفت اگر ایالات متحده آمریکا چاره ای نیاندیشد، مقابله با اردوغان می تواند اتحاد چندین دهه‌ای ترکیه و غرب را فروبپاشد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/12113


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.